В дългоочаквана и определяща за индустрията стъпка Европейската комисия потвърди, че ще смекчи забраната си за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 година. Това решение е пряк отговор на интензивното лобиране от страна на европейската автомобилна индустрия и политически лидери от ключови държави членки, включително германският канцлер Фридрих Мерц и италианският министър-председател Джорджия Мелони.
Промяната, която критици като Зелената партия в Европейския парламент вече осъдиха като „изкормване“ на знаковото законодателство за климата, отменя абсолютната изискване за 100% беземисионни превозни средства до 2035 година.
Промяната въвежда мярка за гъвкавост, която позволява на производителите да продължат да произвеждат превозни средства с двигатели с вътрешно горене след първоначалния краен срок.
Изискването за намаляване на емисиите на CO₂ за новите леки автомобили до 2035 година се намалява от 100% на 90%. Това разрешение позволява продължаване на производството и продажбата на част от превозните средства, които не са напълно неутрални по отношение на въглеродните емисии, включително - Plug-in хибриди (PHEV), Range Extenders, меки хибриди и конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене (когато са съчетани с компенсационни мерки).
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, докато защитаваше предложенията като поддържащи „водещата роля на Европа в глобалния преход към чиста енергия“, призна, че те са били оформени от „интензивни диалози с автомобилния сектор“.
За да се запази екологичната цялост, останалите 10 % от производството с не нулеви емисии подлежат на строг компенсационен механизъм. Производителите трябва да компенсират превозните средства, които не са въглеродно неутрални, чрез зелени мерки в производствените си цехове. Това включва използването на „зелена“ стомана, произведена в Европа, или използването на биогорива/е-горива при производството или експлоатацията на неелектрически превозни средства.
Освен това Комисията облекчи целите за търговските превозни средства, като намали изискването за намаляване на емисиите до 2030 година за електрическите лекотоварни от 50 % на 40 %.
В опит да стимулира както предлагането, така и търсенето на по-достъпни електрически варианти и да противодейства на възхода на китайските конкуренти в сектора на електромобилите, Комисията въведе нови стимули:
На производителите ще бъдат предложени „супер кредити“ за производството на малки, достъпни електромобили до 2035 година. Всяко от тези превозни средства ще се брои за 1,3 автомобила при изчисляването на квотите на ЕС, което ще помогне на автомобилните производители да постигнат по-лесно целта си за 90% намаление на емисиите.
Посочени са и мерки за стимулиране на търсенето на електромобили от големи корпоративни купувачи. Тези търговски автопаркове се считат за жизненоважен компонент за ускоряване на приемането на електромобилите, тъй като са основните доставчици на пазара на употребявани автомобили.
Този пакет от мерки, който се счита за спасително въже за европейската автомобилна индустрия, която се бори с темпото на прехода към електромобилите, все още трябва да получи окончателно одобрение от Европейския парламент.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Санкциите работят
Коментиран от #3
19:13 16.12.2025
2 Георги
19:15 16.12.2025
3 те затова акциите и с двугодишен връх
До коментар #1 от "Санкциите работят":
а илончо прехвърли $600,000,000,000! Щото тесла утече.19:17 16.12.2025
4 Хохо Бохо
Коментиран от #9
19:18 16.12.2025
5 Невероятно, но факт!
19:19 16.12.2025
6 ДрайвингПлежър
Всъщност животновъдството в европа има много по-високи емисии от транспорта, убиването на което и от двете обаче е убиване и на Европа
Коментиран от #20
19:20 16.12.2025
7 Сатана Z
19:21 16.12.2025
8 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
19:23 16.12.2025
9 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
До коментар #4 от "Хохо Бохо":
Те електричките са се появили преди тези с ДВГ.🚗Даже електроскутерите са създадени и използвани преди СТО ГОДИНИ❗
19:27 16.12.2025
10 1488
19:36 16.12.2025
11 Заден ход
19:48 16.12.2025
12 Факт
Коментиран от #13
19:50 16.12.2025
13 демократ
До коментар #12 от "Факт":
Товарния влак спира на Централна гара от там с електрически камиони и усове с пробег 200-400км се разнася из града.Не виждам Нилакъв смисъл да се карат дизелови бусове.
Коментиран от #17
20:05 16.12.2025
14 Асен
Коментиран от #18
20:14 16.12.2025
15 Бензин
20:19 16.12.2025
16 Kaлпазанин
20:19 16.12.2025
17 Пилотът Гошу
До коментар #13 от "демократ":
Ква Централна гара те гони бе, гений... В Германия железниците са пълна скръб, ако чакаш с влак да доставят по градовете, гладни ще умрат... В България е същата работа, само че умножено по милион...20:47 16.12.2025
18 гост
До коментар #14 от "Асен":
То е елементарно , ама някой ако мисли с главата си ! Намаление на колите с двг с 90% значи поне толкова оскъпяване на производството , а всъщност поне 2-3 ПЪТИ , заради намаляването на мащаба с пъти !! Те сега върли конкуренти се обединяват за да икономисват от мащаба с общи части , сега бройките намаляват 9 ПЪТИ !! Щото намаление с 90% значи точно това !! А в същото време до 2035 електромобилите ще поевтиняват като подобряват показателите си , особено батериите !! И през 2035 разликата в цената ще е такава , че никой няма и да си помисли да купува пушилник ! Без да броим забраните за влизане в градовете , поскъпването на горивата и т.н.21:07 16.12.2025
19 ВондерЛайнен
21:26 16.12.2025
20 преминаващ
До коментар #6 от "ДрайвингПлежър":
Данък върху говеждото месо е тема, която се обсъжда в някои страни, като Дания, с цел намаляване на парниковите емисии, като се предлага специфична ставка (например 2.25 евро/кг) за стимулиране на потреблението на по-малко месо, но все още не е широко въведен. В България и повечето други страни няма специфичен "данък върху говеждо месо", а се прилагат общи данъци като ДДС и акцизи върху вноса, ако има....21:39 16.12.2025
21 Техно
21:52 16.12.2025
22 Пешо
22:35 16.12.2025